عقل طبیعت
19 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 00/0/0
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
طبیعت دارای عقل می‌باشد در بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، نوعی از درک و عقل برای طبیعت (آسمانها، زمین و کوه‌ها) عنوان شده که از عقل و درایت انسان‌ها (در خصوص پذیرش امانت) اگر نگوئیم بهتر است، سالم‌تر می باشد. منظور از امانت چیست؟ و آیا ارائه امانت واقعاً به منظور فقط حمل آن بوده یا تعیین و سنجش ناتوانی‌ها و بی‌کفایتی‌ها؟ ب) با نگاهی دیگر و از زاویه‌ای دیگری مهندسی نظام آفرینش را بر اساس مثلثی می‌بینیم که اضلاع آن را «مودع»، «ودیعه» و «مستودع» تشکیل می‌دهند زیرا به هر طرف که نگاه می‌کنیم خداوند سبحان را به عنوان ودیعه‌گذار یا «مودع» می‌بینیم، آیات و نعمت‌های بی‌شمار خداوندی را مشاهده می‌کنیم که به صورت امانت و ودیعه مطرح هستند و تمامی موجوداتی که تکویناً یا تشریعاً وظیفه‌ای بر عهده دارند، مستودع می‌باشند، حتی گیاهان و به قول شاعر، حتی «شبنم به روی گل به امانت نشسته است!» و این شکل هندسی نظام آفرینش دائم به ما تذکر می‌دهد که در حفاظت از انبوه امانات گوناگون و اولویت‌بندی آنان هشیار باشیم که استردادشان جدّی است. بی‌جهت نبود که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه مدام (یدعوا به کثیراً) از خداوند سبحان طلب می‌کردند که؛ «خدایا، جانم را نخستین نعمت گران‌بها و اولین امانتی قرار بده که از من بازپس می‌گیری» .
دانلود